Toyota Avensis
Reklama Regulamin Regulamin Szukaj Szukaj Grupy Grupy Statystyki Statystyki Rejestracja Rejestracja Zaloguj Zaloguj Album Zdjęcia Avensis Download Pliki Avensis
 Ogłoszenie 

Zanim napiszesz nowy temat, skorzystaj z dodatkowej wyszukiwarki. Twój problem mógł być już omawiany.

opony aut części samochodowe Tarcze, hamulce części samochodowe iparts.pl

felgi - sklep internetowy sportwheels.pl

felgi - sklep internetowy ucando.pl


Poprzedni temat «» Następny temat
Toyota Avensis 2.0D4-D T27 1AD-FTV wym. uszczelnienia opis
Autor Wiadomość
saly 
Nowy Klubowicz


Typ: Avensis T27
Silnik: 2.0 D-4D diesel
Rok: 2009
Nadwozie: Wagon
Dołączył: 06 Wrz 2019
Posty: 5
Skąd: wielkopolska
Wysłany: 2023-12-29, 12:30   Toyota Avensis 2.0D4-D T27 1AD-FTV wym. uszczelnienia opis



Witam
Chciałem się podzielić naprawą z dziedziny mechaniki. Jeśli to nie odpowiedni dział proszę o przeniesienie administratora.

Objawy: wycieki objawiają się zbieraniem oleju w deklu wybieraka oraz wnętrzu mieszka, mieszek posiada otwór i tym otworem wydostaje się olej. Wycieki z wybieraka opływają skrzynie są rozdmuchiwane po całej skrzyni podczas jazdy.

W kilku słowach i fotkach pokaże jak wymienić uszczelniacz wybierka. Profesjonalistom to się pewnie nie przyda, amatorom może pomóc wykonać taką prostą naprawę samodzielnie. Temat niby nie skomplikowany, ale z uwagi iż trudno znaleźć info jak to zrobić i do tego auta nie ma książki "SAM NAPRAWIAM", to trochę trudno się przygotować do takiej naprawy. Ja nie jestem mechanikiem i wykonuje takie naprawy jako amator i tylko w własnych autach.
Ja sam podchodziłem do tematu jak przysłowiowy pies do jeża, głównie dlatego że naczytałem się na necie, że podczas demontażu uszczelniacza może dojść do powikłań, czyli wypadnięcia jakiejś kulki z wybieraka, co spowoduje awarie skrzyni biegów i problem z 6 biegiem. Na szczęście nie spotkałem podczas demontażu żadnej kulki która mogła by wypaść, więc obyło się bez problemów.

PRZYGOTOWANIE POLA PRACY

W pierwszej kolejności demontujemy obudowę filtra powietrza oraz akumulator i jego wspornik podstawy. Ja zdemontowałem też wiązkę pod akumulatora idącą do skrzynki bezpieczników, to raptem tylko kilka złączek i zacisk oczkowy na klucz nr 10, a pole robocze robi się dużo bardziej widoczne i ułatwia dostęp do wybierka.



Czyścimy skrzynie i dekiel wybieraka. Wrzucamy NEUTRAL (luz) na lewarku skrzyni biegów, najlepiej zaznaczy sobie tą pozycje na wysprzęgliku. Pamiętajmy, wybierak można wyjąć z skrzyni tylko i wyłącznie w pozycji NEUTRAL.
Teraz musimy odkręcił 4 śruby na klucz nr 13 oraz odczepić linki od lewarka, są tam specjalne zawleczki do których wystarczy użyć zwykłych szczypiec. Na razie tylko luzujemy dekiel wybieraka nic jeszcze nie wyciągamy.



DEMONTAŻ DOCISKÓW BOCZNYCH WYBIERAKA

Zaczynamy od demontażu podłogi i lewego koła, do tego także fragment osłony pomiędzy lewym nadkolem, a podłogą, czyli tą małą pionową osłonę która jest zamocowana na cztery klipsy.

Od strony koła używając nasadki rozmiar 27, demontujemy z korpus skrzyni czujnik biegu wstecznego i czujnik pozycji NEUTRAL, a także demontujemy docisk kulkowy (BALL ASSY).
FOTO




Od czoła wybieraka również mamy jeden docisk kulowy na klucz 24 i śrubę M8 na klucz 14, należy ją częściowo wykręcić około 7-8mm, to wystarczy. Trudno ją zdemontować całkowicie, z uwagi na przewód hydrauliczny wysprzęglika, który przeszkadza w jej demontażu. Warto wcześniej odkręcić śrubę M8 od masy akumulatora i drugą M8 od wiązki czujników skrzyni. To znacznie poprawia dostęp do docisku kulowego i śruby pod wysprzęglikiem.


Żeby wysunąć wysprzęglik, należy jeszcze wysunąć plastikowe zabezpieczenie, w tym celu naciskamy plastik 1 i potem przekręcamy dźwigienkę jak na foto.



DEMONTAŻ WYSPRZĘGLIKA

Teraz jak już mamy wszystko przygotowane, sprawdzamy czy nadal wysprzęglik jest w pozycji NEUTRAL, sprawdzamy patrząc na wysprzęglik, nie na dźwignie biegów, bo odłączyliśmy wcześniej linki od lewarka.

Chwytamy za wysprzęglik i delikatnie wysuwamy do góry. Żeby dekiel odszedł od skrzy warto go lekko ostukać i ewentualnie czymś podważyć dekiel, jeśli nie chce odskoczyć.



Sprawdźmy czy końcówki widełkowe wodzików są wszystkie w jednej linii, czyli mamy pewność że mamy na 100% pozycje NEUTRAL. Warto zabezpieczyć czymś otwór wybieraka, żeby nic nie wpadło do środka, np. czyste czyściwo.

REGENERACJA WYBIERAKA

No i mamy wybierak na wierzchu. Zamierzamy wymienić uszczelniacz, więc wcześniej musimy mieć taki simering. Ja kupiłem oryginał, w aucie jak w temacie takie nr części pasowały na 100%.




Przed rozłożeniem wybieraka na części, pierwsze musimy zdemontować kołek sprężysty.



Po wybiciu kołka, wysuwamy zespół zabieraków współpracujący z wodzikami. Potem wysuwamy oś i mamy do dostęp do uszczelniacza i mieszka. Ja wymieniłem tylko uszczelniacz, bo nie mogłem zakupić nigdzie mieszka osłonowego, dlatego jego tylko wyczyściłem.



Czyścimy wszystko dokładnie i zabieramy się do wymiany oraz sprawdzamy stan łożyska obrotowo-posuwistego po zdemontowaniu wałka.
Po wymianie montujemy wszystko w odwrotnej kolejności. Sprawdzamy wybierak na stole, czy nic się nie blokuje nie klinuje. Jeśli wybierka jest sprawny montujemy go do skrzyni. Wprowadzamy pionowo i delikatnie ruszamy na boki żeby wszedł w widełki i tulejkę na spodzie. Załapujemy jedną śrubę i wypadało by delikatnie sprawdzić czy biegi prawidłowo działają i są wszystkie.
Jeśli wszystko ok składamy dalej, czyli skręcamy pozostałe śruby, linki lewarka, dociski, masy itp.
Jak już wszystko skręcone jeszcze raz sprawdzamy czy biegi wchodzą. Możemy sprawdzić po włączeniu biegu, czy jest opór jak próbujemy pokręcić kołem. Silnika jeszcze nie można uruchomić, bo mamy rozłączone przewody i filtr itp.
Jeśli brak przeszkód skręcamy wszystko w odwrotnej kolejności.
Warto sprawdzić odpowietrznik, moim przypadku po trochu była to jego wina, była zapieczony, zwykle wycieki nasilały się po dłuższych trasach i w gorące dni. Wycieki były uszczelniaczem, ale mogło to mieć związek z zapieczonym odpowietrznikiem. W swojej budowie ma kulkę i sprężynkę, warto delikatnie przedmuchać i sprawdzić jednostronną drożność.

Po skręceniu, można sprawdzić działanie skrzyni z kołami w powietrzu, ale tutaj przestrzegam SAFETY FIRST. Auto musi być dobrze zabezpieczone i zablokowane tylne koła klinami. Robicie to na własną odpowiedzialność.

W przestawiony opis pomoże na pewno w wymianie, ale nie jest stuprocentową instrukcją. Opis jest tylko pomocą, wykonujesz naprawę na własną odpowiedzialność.

Dane auta:
TOYOTA AVENSIS T 27 2.0D-4D 126KM 1AD-FTV, skrzynia manualna 6 biegowa. Rocznik auta 2009

Mieszek gumowy wybieraka nr 33555-20080
Simering uszczelniacz wybierka nr 90310-18002
 
 
ASO Avensis 



Typ: Avensis T25
Silnik: 2.0 16V benzyna
Rok: 2006
Nadwozie: Hatchback
Pomógł: 53 razy
Wiek: 38
Imię: Tomek
Dołączył: 12 Lut 2009
Posty: 339
Posty: 5036
Skąd: Internet ASO
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group - opowiadania


opony samochodowe części samochodowe ucando.pl
hamulce felgi - sklep internetowy sportwheels.pl
części samochodowe iparts.pl części opony