Czołem koledzy.
Pytanie jest do kolegów z forum zajmujących się "renowacją" blacharki pojazdów .... otóż podczas poszukiwań toyoty T25 w autoryzowanych stacjach TOYOTY - program "TOYOTA PEWNE AUTO" bardzo duża ilość ogłoszeń zawiera treść "bezwypadkowy". Jednak jak dobrze wiemy dziś bezwypadkowy to również auto w którym wykonywano ponowne malowanie części blacharskich. Odwiedziłem kilka salonów TOYOTY w poszukiwaniu auta i spotkałem się z różnymi wersjami co do grubości lakieru jako "tylko druga warstwa lakieru" oraz przysłowiowe "szpachla + malowanie". Zastanawiające jest dla mnie dlaczego przedziały 100-200-300-400 mikronów są inaczej interpretowane przez róznych mechaników TOYOTY. Jak to jest naprawdę... w jakim zakresie grubości lakieru powinno się interpretować: oryginalny lakier, druga warstwa lakieru, szpachla itp.? ... po moich "oględzinach" uważam iż często osoby zainteresowane są wprowadzane w błąd.
Typ: Avensis T27
Silnik: 2.0 Valvematic
Rok: 2009
Nadwozie: Sedan Pomógł: 46 razy Dołączył: 27 Cze 2011 Posty: 956 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-04-15, 15:28
Druga warstwa lakieru jest stosowana przy cieniowaniu elementu i jest jak najbardziej zgodna ze sztuką. Natomiast szpachli ASO nie używa, tylko wymienia element na nowy, nawet w przypadku małego wgniecenia.
Druga warstwa lakieru jest stosowana przy cieniowaniu elementu i jest jak najbardziej zgodna ze sztuką. Natomiast szpachli ASO nie używa, tylko wymienia element na nowy, nawet w przypadku małego wgniecenia.
Toyota przy naprawach blacharskich szpachli nie używa ale przyjmuje do odsprzedaży w rozliczeniu auta które takie naprawy miały wykonywane. Interesuje mnie w jakim zakresie grubości lakieru (0-100-200-300-400 i < mikronów) powinno się interpretować: oryginalny lakier, druga warstwa lakieru, szpachla itp.?
Większość maszyn polerskich używa mechanicznego ,materiału ściernego w celu usunięcia defektów lakieru. Oznacza to , ze w trakcie polerowania usuwasz określoną ilość lakieru, zależną od tego jak szorstkie są używane ścierniwa. Polerki obrotowe mają większą moc ścierania od swoich mimośrodowych odpowiedników, i z tego względu większą uwagę należy poświęcić na grubość lakieru – szczególnie z pracując bardziej agresywnymi pastami (compounds)
Jeżeli jest to możliwe, przed rozpoczęciem polerowania mechanicznego najlepiej sprawdzić grubość lakieru na aucie. Można to zrobić miernikiem grubości lakieru.
Większość mierników podaje łączną grubość warstw lakieru, który zwykle składa się z dwóch lub trzech warstw: Podkład, Kolor, Klar (lakier bezbarwny). Interesuje nas grubość warstwy zewnętrznej. Przebicie się przez tą warstwę skutkuje koniecznością ponownego lakierowania! Dlatego konieczna jest odpowiednia interpretacja pomiarów. Ujmując ogólnie:
Powyżej 200 mikronów
Tej grubości lakieru można oczekiwać na starszych modelach które były lakierowane ręcznie – Ferrari 355 dla przykładu. Odczyt może również wskazywać na to, że badany element był ponownie lakierowany. Należy zwrócić uwagę na to że lakier nieoryginalny fabrycznie może odpowiadać inaczej na zastosowane metody polerowania od oryginalnego lakieru fabrycznego. Lakier na elemencie ponownie lakierowanym może mieć różną twardość i inaczej zachowywać się przy polerowaniu. Dlatego polerując pamiętaj o miejscach z odczytem wskazujący na grubszy lakier.
Przykład tego jak gruby może być lakier widać na zdjęciu poniżej gdzie otrzymano odczyt ponad 1000um – ten lakier ma 1mm grubości!
Pomiędzy 100-200 mikronów
Jest to normalna grubość lakieru. Odczyt w tym przedziale wskazuje standardowy lakier i świadczy o zdrowej grubości lakieru. Nie powinno być problemów z polerowaniem mechanicznym.
Pomiędzy 80-100 mikronów
Dla większości samochodów z warstwą lakieru bezbarwnego taki odczyt wskazuje na dość cienki lakier. Wiele nowszych samochodów daje mniejsze odczyty, ale takie wartości powinny podnieść ostrożność. Pomyśl dwa razy zanim użyjesz agresywnych past na cienkim lakierze gdyż możesz usunąć znaczne ilości lakieru, co może skutkować przebiciem i koniecznością lakierowania. Lakier o takich odczytach wciąż może być polerowany, ale należy przywiązać większą uwagę do wyboru padów i past polerskich.
Mniej niż 80 mikronów
Jest to bardzo cienki lakier, szczególnie jeśli jest na nim warstwa bezbarwna. Przy wyborze środków polerskich należy stosować wielką ostrożnością. Rozważyć można użycie pasty zawierającej wypełniacze która zamaskuje defekty zamiast usuwać więcej lakieru. Tak cienki lakier może być spowodowany użyciem agresywnych środków polerskich w przeszłości.
GRUBOŚĆ WARSTW?
Na początku tego rozdziału pisałem że najważniejsza jest znajomość grubości zewnętrznej warstwy lakieru, pozwalająca określić czy użycie polerki maszynowej jest pożądane. Jednak jak poznać grubość tylko warstwy zewnętrznej , mając odczyt łącznej grubości wszystkich warstw? Jeżeli nie posiadamy miernika który czyta grubość poszczególnych warstw lakieru ( bardzo drogi! ) , nie możemy precyzyjnie określić grubości warstwy zewnętrznej, możemy jednak określić pewną wartość szacunkową.
* 50-25-25: Ogólnie ujmując, na większości samochodów lakier bezbarwny stanowi 50% ogólnej grubości lakieru. Jest to oszacowanie w przybliżeniu i daje jedynie wstępne wyliczenia.
*Drzwi od środka: Zrób pomiar od wewnątrz drzwi. To da Ci odczyt grubości lakieru na powierzchni gdzie jest znacznie mniej lakieru bezbarwnego niż na zewnątrz i można założyć , że od wewnątrz drzwi nie ma lakieru bezbarwnego zupełnie. Różnica pomiędzy dwoma odczytami od wewnątrz i na zewnątrz da przybliżoną grubość lakieru bezbarwnego.
Pozwolę sobie dołączyć do tego tematu. Jestem w trakcie poszukiwania upragnionego samochodu Wczoraj byłem obejrzeć jednej ze znalezionych aut. Ogólnie auto ładne, zadbane, silnik pracuje bez zastrzeżeń. Jedyne co nie daje mi spokoju to grubość lakieru. Całe auto posiada lakier o grubości 190(poza jednymi drzwiami które sa porysowane i były "robione" i maja ok 400). Grubosc na słupkach od 50 do 200. Prośba o jakąś radę co do tej grubości, czy oznacza ona dodatkowy lakier? Właściciel twierdzi, że auto mogło być polerowane i ponownie kładziony lakier lub że auta na zachodzie mają grubszą warstwę W co raczej nie wierzę.
Typ: Avensis T27
Silnik: 2.0 Valvematic
Rok: 2009
Nadwozie: Sedan Pomógł: 46 razy Dołączył: 27 Cze 2011 Posty: 956 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-10-04, 16:50
400 to już na bank szpachla. Posprawdzaj dobrze słupki pod kątem wspawania nowego dachu.
50 mikronów to już praktycznie brak bezbarwnego lakieru. Ktoś nie miał pojęcia o polerowaniu.
Jak mogłeś zmierzyć grubość lakieru na plastikowych progach?
normalnie! w T25 masz tylko nakładki plastikowe które sie b.dobrze zdejmuje, poza tym próg od góry nie ma plastiku, w kwestii woli to są czujniki które i na plastiku mierzą
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum